Trendy na rynku żywności 2019

Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.

Przedstawiamy najważniejsze trendy żywnościowe, jakie mogą dominować na globalnym rynku w 2019 roku:

1. Dbałość o środowisko naturalne

Coraz większą uwagę opinii publicznej przykuwają problemy związane z nadprodukcją plastikowych odpadów, a konsumenci stają się bardziej świadomi zagrożeń, jakie niesie ze sobą brak dbałości o środowisko. W najbliższych latach rządy, producenci i naukowcy będą dalej angażować się w opracowywanie biodegradowalnych opakowań, rozwój recyklingu oraz wzrost wydajności procesów ponownego wykorzystywania materiałów stosowanych w przemyśle spożywczym. Produkty z wosku pszczelego czy silikonowe alternatywy dla tradycyjnych plastikowych siatek będą podstawą nowej generacji opakowań przyjaznych środowisku naturalnemu. Dane statystyczne pokazują, że globalna świadomość wagi ekonomii cyrkularnej stale rośnie:

  • 47% konsumentów w Wielkiej Brytanii uważa plastikowe odpady za istotny z ich punktu widzenia problem ekologiczny
  • 53% konsumentów w Stanach Zjednoczonych zgadza się ze stwierdzeniem, że żywność pochodzenia roślinnego jest lepsza dla środowiska niż produkty pochodzenia zwierzęcego
  • 46% konsumentów należących do brazylijskiej klasy średniej chciałoby otrzymać zniżkę na kolejne zakupy w zamian za oddanie pustych opakowań lub zużytych produktów
  • 58% konsumentów z indyjskich miast, którzy są w swoich gospodarstwach domowych odpowiedzialni za zakupy, zabiera ze sobą do sklepu własne siatki

2. Identyfikowalność dzięki nowym technologiom

Nowe technologie pozwalają na śledzenie drogi produktu „od pola do stołu” już nie tylko ekspertom i fachowcom, ale również zwykłym konsumentom. W 2019 r. transparentność pochodzenia produktów z niszowej tendencji w niewielkich przedsiębiorstwach stanie się „mainstreamowym” trendem również wśród wielkich koncernów spożywczych. Technologie takie jak „blockchain” i ulepszone kody kreskowe dają nabywcom możliwość sprawdzenia za pomocą smartfona skąd pochodzi dany produkt, jak długą drogę przebył zanim trafił do sklepu, a nawet jak wygląda gospodarstwo, w którym został wytworzony. W 2019 r. przejrzystość łańcucha dostaw będzie jednym z priorytetów przemysłu żywnościowego, którego wysiłki będą skupiały się nie tylko na zachowaniu najwyższego standardu produkcji, ale obejmą również przyjazne środowisku opakowania oraz zasady „czystej etykiety”. Badania wskazują, że nawet 39% konsumentów jest skłonnych wybierać marki stosujące przejrzyste oznakowanie swoich produktów

3.Identyfikacja z marką

Współczesny konsument wybiera produkty marek, które promują bliskie mu wartości. Dla osób z pokolenia Z, zwanych również „post-Millenialsami”, żywność służy nie tylko zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych, ale stanowi środek wyrazu i symbolizuje osobiste wartości. Pokolenie Z zostało wychowane w duchu autentyczności i „bycia sobą”, dlatego młodzi konsumenci oczekują tego samego od produktów spożywczych, które kupują. To właśnie oni są głównymi nabywcami żywności ekologicznej i wolnej od GMO. „Czyste” i „zdrowe” jedzenie jest dla nich ważną wartością i elementem stylu życia. W 2019 r. marki spożywcze, na wzór firm odzieżowych, będą starały się wyróżnić na rynku oryginalnością i unikalnym charakterem. Marka batonów czy wody smakowej będzie tak samo istotna, jak logo na t-shircie albo trampkach.

4. Biohacking

W 2019 r. coraz więcej osób będzie wybierać produkty pod kątem ich bezpośredniego wpływu na wydajność umysłową, poziom energii czy poprawę koncentracji. Przemysł spożywczy, począwszy od producentów, poprzez sprzedawców, aż po restauracje i punkty gastronomiczne, poszerzy swoją ofertę o prozdrowotną żywność wywołującą konkretne efekty fizjologiczne. Badania wskazują, że rynek związany ze zdrowiem mózgu wart będzie w 2024 r. 11,6 miliarda dolarów (43,8 miliarda złotych). Popularność zyskają unikalne składniki, takie jak mniszek lekarski czy pochrzyn meksykański. Coraz więcej konsumentów poszukuje również produktów poprawiających funkcje trawienne – wartość ich sprzedaży szacowana jest w 2018 r. na 4,9 miliarda dolarów (18,5 miliarda złotych). W 2019 r. wzrośnie popyt na żywność probiotyczną, taką jak kombucha, oraz produkty o właściwościach przeciwzapalnych, jak kurkuma. Oczekiwać można także zwiększonego zainteresowania składnikami przedstawianymi jako korzystne dla zdrowia kości, włosów i skóry, np. kolagenem.

5. Żywność funkcjonalna dla seniorów

Chęć zdrowego starzenia się tworzy nowe możliwości rozwoju dla branży spożywczej w 2019 r. Seniorzy są wyjątkowo istotną kategorią konsumentów, jako że globalna populacja osób powyżej 60 r.ż. stale rośnie. Dłuższe życie pociąga za sobą starania o zachowanie młodego wyglądu i dobrego samopoczucia – produkty spożywcze mogą pomóc w poprawie zdrowia kości, stawów i mózgu, wspierać układ odpornościowy, a także przeciwdziałać negatywnym efektom starzenia się organizmu. Coraz więcej uwagi poświęca się także utrzymaniu w jak najlepszej kondycji narządu wzroku. Statystyki pokazują, że konsumenci na całym świecie aktywnie poszukują funkcjonalnej żywności wspierającej zdrowe starzenie się ze względu na szereg różnych czynników:

  • 55% polskich konsumentów powyżej 55 r.ż. korzysta z żywności i napojów funkcjonalnych w celu zachowania zdrowia układu sercowo-naczyniowego
  • 56% brytyjskich konsumentów powyżej 55 r.ż. obawia się rozwoju demencji
  • 20% amerykańskich konsumentów powyżej 65 r.ż. korzysta z suplementów dla poprawy kondycji stawów
  • 38% tajskich konsumentów z regionów miejskich łączy spożycie wysokobiałkowych produktów i napojów z przeciwdziałaniem postępującej wraz z wiekiem utracie masy mięśniowej

    6. Alternatywne źródła białka

Popyt na nowe źródła białka, jak świerszcze czy glony, wzrośnie w 2019 roku, jako że ciekawość oraz zainteresowanie konsumentów tego typu produktami są coraz większe. Wartość rynku owadów jadalnych w samej Ameryce Północnej ma wzrosnąć z 44,1 miliona dolarów (166,7 miliona złotych) w 2018 r. do 153,9 milionów dolarów (581,7 milionów złotych) w 2023 r. 40% Amerykanów deklaruje ponadto chęć zwiększenia spożycia produktów roślinnych, co może powodować wzrost zapotrzebowania na inne niż zwierzęce źródła białka. Wegeburgery są już modne na całym świecie – smak, tekstura, wygląd i jakość roślinnych protein są wciąż udoskonalane. Wśród alternatyw dla mięsa wymienić można groch, bób czy ryż. Domieszka buraków nadaje im odpowiedni kolor, olej kokosowy poprawia soczystości, a glony służą jako zewnętrzna warstwa „wegeburgera”. Warto wspomnieć również o syntetycznym mięsie, które pomimo wczesnych faz testów laboratoryjnych, wzbudza coraz większe emocje. Ewolucja produktów białkowych w 2019 roku z pewnością będzie niezwykle interesująca.

7. „Mięsne” przekąski

Zwiększenie spożycia produktów roślinnych nie oznacza koniecznie całkowitej rezygnacji z charakterystycznego smaku i tekstury mięsa. W 2019 roku wzrośnie zainteresowanie przekąskami imitującymi produkty pochodzenia zwierzęcego – coraz popularniejsze staną się roślinne odpowiedniki suszonego mięsa wołowego (ang. beef jerky) czy smażonych skórek wieprzowych (ang. pork rinds). Wiele wskazuje na to, że rosnący w przeciągu ostatnich lat trend żywności roślinnej może zwrócić się w kierunku bardziej wyrazistych smaków umami, które coraz bardziej przyciągają uwagę konsumentów. Kluczową rolę odegrają w tym kontekście grzyby, które z powodzeniem mogą zastąpić mięsne przekąski na bazie wieprzowiny czy wołowiny, zapewniając przy tym zbliżone doznania sensoryczne. Weganie i wegetarianie mogą zatem liczyć na coraz szerszy asortyment zaskakujących produktów bezmięsnych.

8. Produkty morskie

Przekąski na bazie glonów, które zdobyły popularność w ubiegłych latach, wciąż stanowią urozmaicenie diety świadomych pod względem żywieniowym i zdrowotnym konsumentów. Eksperci przewidują, że w 2019 r. popyt na produkty morskie jeszcze wzrośnie – i nie będzie to dotyczyć jedynie przekąsek z glonów. Wodorosty zaczynają pojawiać się w postaci produktów takich jak smarowidła czy makarony, wpisując się w oczekiwania nabywców, poszukujących żywności o cechach „superfoods”, jak algi czy kelp. Chrupki z nasion lilii wodnej, zamienniki tuńczyka na bazie glonów, czipsy ze skórek łososia z omega-3 czy „jerky” z kelpu to tylko niektóre z morskich przekąsek już dostępnych na rynku.

9. Modne tłuszcze

Tłuszcze wracają do łask za sprawą modnych diet alternatywnych. Stale rosnąca popularność takich systemów żywieniowych jak dieta paleolityczna, ketogenna, bezglutenowa czy „pegańska” (paleolityczna + wegańska), jak również powszechnie obserwowane zmiany w nastawieniu konsumentów, sprawiają, że tłuszcze stają się istotnymi składnikami żywności wygodnej. Trend ten idzie w parze z modą na produkty wysokobiałkowe i niskowęglowodanowe, szturmem podbijające sektor przekąsek. Nowatorskie połączenia składników obejmują takie propozycje jak ketogeniczne batony z olejem MCT, czekoladki z masłem kokosowym, wegańskie napoje na bazie kawy inspirowane „kuloodporną” kawą z masłem i olejem kokosowym albo popcorn smażony na maśle klarowanym z mleka od krów karmionych trawą. W 2019 roku spodziewać się można kolejnych innowacji z wykorzystaniem popularnych tłuszczów.

10. Probiotyków ciąg dalszy

W ubiegłym roku eksperci przewidywali pojawienie się mody na naturalnie występujące probiotyki w postaci fermentowanych produktów, takich jak kimchi i kiszonki. W 2019 roku można spodziewać się kolejnych innowacji na rynku żywności probiotycznej. Nowe szczepy bakterii, Bacillus coagulans GBI-30 oraz Bacillus coagulans MTCC 5856, pozwalają na przedłużenie terminu przydatności do spożycia produktu, co otwiera liczne możliwości. Przemysł spożywczy ułatwi konsumentom włączenie probiotyków do codziennego jadłospisu poprzez dodatek funkcjonalnych składników do typowych produktów, takich jak granola, płatki owsiane, masło orzechowe, zupy czy batony. Probiotyki znaleźć można obecnie nawet w artykułach nieżywnościowych – coraz więcej firm kosmetycznych zaczyna stosować pre- oraz probiotyczne składniki w produktach takich jak filtry do opalania czy balsamy do ciała.

O autorze: Redakcja