Ludzie potrzebują chleba, a dzisiejsze piekarnie często rozwijają asortyment o wyroby cukiernicze. Dzięki temu cieszą się jeszcze większą popularnością wśród klientów. Inni piekarze stawiają na bogaty wybór naturalnych wypieków oraz autorski asortyment.
Bez względu na to, w czym chcemy się specjalizować, aby przenieść pasję do wypieków w świat realnego biznesu, potrzebny jest precyzyjny plan. Kluczowe są też znajomość: wymogów prawnych i sanitarnych oraz świadome decyzje dotyczące wyboru lokalu i wyposażenia. Jak przejść drogę od pomysłu do własnej pachnącej świeżym chlebem piekarni pełnej klientów?
Poznaj rynek, stwórz plan
Podstawą każdej racjonalnej decyzji biznesowej jest dobrze skonstruowany biznesplan. Dokument taki powinien zawierać m.in. analizę rynku i konkurencji, charakterystykę grupy klientów oraz prognozy finansowe. Nim założymy piekarnię, musimy też zaplanować asortyment produktów oraz stworzyć plan marketingowy i strategię zarządzania biznesem.
Analiza rynku pozwala ocenić, czy w naszej okolicy brakuje piekarni oferującej pieczywo rzemieślnicze lub ekologiczne. Dlatego tak ważna jest obserwacja konkurencji. Znajomość ich oferty, cen i promocji pomoże nam stworzyć coś, co się wyróżnia i przyciągnie klientów.
Aby prowadzić biznes legalnie, należy zarejestrować działalność gospodarczą zgłosić ją do ZUS oraz założyć firmowe konto. Trzeba też uzyskać wymagane pozwolenia, w wypadku piekarni trzeba się po nie udać do sanepidu. To tam możemy się starać o wpis do rejestru zakładów podlegających kontroli. Oprócz tego lokal, w którym chcemy założyć piekarnię, musi spełniać normy przeciwpożarowe.
Znaczenie lokalizacji i warunków technicznych
Lokalizacja może być jednym z najważniejszych atutów naszej piekarni. Lokal w części miasta, gdzie mija nas wielu pieszych, może znacząco zwiększyć szanse na sukces biznesu, na przykład na starym mieście w Poznaniu. Dużą popularnością cieszą się też piekarnie czy cukiernie osiedlowe położone blisko szkół lub biurowców. Chleb, bułki czy ciasteczka będą się świetnie sprzedawać wszędzie tam, gdzie ludzie są głodni.
Jednak atrakcyjna lokalizacja to nie wszystko. Lokal na piekarnię musi spełnić istotne wymogi techniczne. Należy go wyposażyć w:
- wodoodporną podłogę
 - dostęp do zimnej i ciepłej wody
 - kanalizację
 - odpowiednią wentylację i klimatyzację
 
W piekarni trzeba też zorganizować osobne pomieszczenie do przechowywania surowców i przebieralnię dla personelu. Lokal tego typu nie może znajdować się na przykład w piwnicy. Wszędzie tam, gdzie przechowywane i przetwarzane są produkty spożywcze powierzchnie użytkowe, czyli podłogi, ściany, blaty muszą być łatwe do czyszczenia i gładkie.
Piekarnię trzeba też zaopatrzyć w odpowiednią liczbę umywalek i zlewów dopasowaną do zakresu produkcji.
Właściwe wyposażenie czy oświetlenie kuchni jest bardzo ważne i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego wielu przyszłych właścicieli tego rodzaju biznesu zamawia projekt technologiczny opracowany przez firmę ekspercką. Dzięki temu adaptacja lokalu jest prostsza i nie wymaga on kosztownych przeróbek w przyszłości.
ABC popularnej piekarni
Wydajna piekarnia potrzebuje profesjonalnych urządzeń. Należą do nich piece, miksery, dzielarki, wałkownice czy maszyny do krojenia. Zakup odpowiedniego sprzętu może być wyzwaniem finansowym i na pewno trzeba dokonywać go w przemyślany sposób. Urządzenia wysokiej jakości są droższe, ale rzadziej wymagają napraw, a ich serwisowanie jest prostsze. Wyposażenie i aranżacja piekarni może pochłonąć budżet w wysokości od 50 do 80 tysięcy złotych.
Biznes z pewnością będzie łatwiej prowadzić, jeśli już na początku zatrudnimy wykwalifikowanych piekarzy, technologów oraz sprzedawców. Zaangażowany i dobrze przeszkolony zespół oznacza wyższą jakość produktów, a co za tym idzie zadowolenie klientów. Przy prowadzeniu tego rodzaju biznesu warto też współpracować z lokalnymi dostawcami, którzy zapewnią świeże surowce.
Zakładając piekarnie, warto stworzyć rozpoznawalną markę. Dlatego przemyślmy logo i postarajmy się o estetyczne opakowania. To wszystko buduje zaufanie i profesjonalny wizerunek naszego biznesu. Warto też pamiętać o reklamie. Współcześnie skuteczne narzędzia marketingowe to media społecznościowe, degustacje, ulotki oraz oczywiście promocje. Prócz tego dobra obsługa buduje lojalność i zachęca do kupowania chleba właśnie u nas.
Piekarnia która przynosi zysk
Aby nasz biznes się opłacał, należy utrzymywać ścisłą kontrolę nad kosztami produkcji, cenami sprzedaży i rentownością. Adekwatne prognozy finansowe, które powinny znaleźć się w biznesplanie, pomogą podejmować strategiczne decyzje finansowe i cieszyć się zyskiem. Trzeba pamiętać, że zakładanie piekarni to proces złożony, wymagający strategii i znajomości prawa. W tym przedsięwzięciu przyda się przemyślana analiza rynku i lokalnych potrzeb klientów.
Znalezienie odpowiedniej nieruchomości, która najlepiej spełnia wymogi sanitarne, techniczne i marketingowe ma tu kluczowe znaczenie. Poszukiwania odpowiedniego lokum można zacząć od przejrzenia ofert na dużych portalach z ogłoszeniami. Jedną z najbardziej popularnych witryn są Nieruchomosci‑online.pl. To tu znajdziemy sporą bazę nieruchomości komercyjnych, które doskonale nadają się między innymi na piekarnię.
Pamiętajmy o znaczeniu, jakie dla popularności piekarni może mieć obecność w sieci. Nie chodzi tylko o media społecznościowe, ale też aplikacje z ofertami promocyjnymi czy te dotyczące niemarnowania żywności. Dostęp do świeżego pieczywa jest dla klientów bardzo ważny, ale obecnie znaczenia nabiera też filozofia zero waste. To właśnie w piekarniach codziennie marnuje się sporo pełnowartościowych produktów. Jeszcze nim założymy nasz biznes, warto przemyśleć tę kwestię. Jak wspominaliśmy, popularnością cieszą się te piekarnie, które się wyróżniają. Opłaca się więc postawić na autorskie wypieki, dbać o jakość i wprowadzić do oferty na przykład bardzo popularne obecnie wyroby rzemieślnicze. Dzięki temu rośnie szansa na to, że zyskamy stałych klientów, których rzesza będzie się powiększać.
				
															
															