Wykorzystanie dziedzictwa kulinarnego jest obecnie jedną ze skuteczniejszych metod promocji krajów oraz regionów. Kulinaria wpływają na rozwój turystyki, a także eksport. Pomagają budować markę narodową i lokalną. Właśnie w tym celu powstała bezpłatna, cyfrowa publikacja Polski stół dostępna w językach angielskim oraz hiszpańskim. Prezentuje ona historię kuchni polskiej, produkty, a także współczesny design. Całość dopełniają piękne zdjęcia jedzenia, krajobrazów i zabytków.
Stół to nie tylko mebel. To często centrum kulinarnego wszechświata, wokół którego spotykają się ludzie by rozmawiać, śmiać się oraz rozkoszować się jedzeniem. To magiczne miejsce, gdzie tradycja łączy się z teraźniejszością. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele fascynujących historii wiąże się z ulubionymi potrawami oraz produktami, a przecież smaki, zapachy oraz opowieści zostają w naszej pamięci na długo. Odkrywanie świata przez kulturę kulinarną to ciekawa i niezwykła przygoda. Partnerami publikacji są: Stowarzyszenie Polska Wódka, Muzeum Polskiej Wódki, Muzeum Toruńskiego Piernika oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu oraz Hanami. Publikacja dostępna jest do pobrania na stronie Fundacji Bunkatura. Zachęcamy do korzystania z niej i udostępniania dalej.
The Polish Table – link do ebooka
Mesa polaca – link do ebooka
Autorką książki jest dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek – badaczka kultury kulinarnej, kierownik Food Studies na Uniwersytecie SWPS. Zdobywczyni nagród kulinarnych w tym: wielu Gourmand World Cookbook Awards, Prix de la Littérature Gastronomique, Diamond Cuisine Award i Nagrody Magellana. Zajmuje się ona historią i antropologią jedzenia, a także turystyką oraz dyplomacją kulinarną. Promowała kuchnię polską w Chinach, Tajlandii, Wietnamie, Mołdawii czy na Wyspie Jersey.
Zadanie publiczne współfinansowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie „Dyplomacja publiczna 2020 – nowy wymiar”. Publikacja wyraża jedynie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.